Oční jóga

Oční jóga

Práce s počítačem, prašné ovzduší, nevyvážena strava a nedostatek spánku. Tyto a další faktory ovlivňují naše zdraví a oči nevyjímaje. Jejich únava a podrážděnost je problém, který trápí mnohé z nás. Oční jóga je způsob jak našim očím jednak ulevit a také jak je cvičit. S principy oční jógy přišel jako první americký lékař William H. Bates již na přelomu devatenáctého a dvacátého století. Další oční cviky byly postupně přidávány jeho následovníky, mezi které patřil Harry Benjamin a další. Celé cvičení Vám zabere přibližně 10 minut.

Rozcvičení

Před samotným cvičením se nejprve uvolněte a protáhněte. Cviky provádějte ve chvílích, kdy se na ně můžete plně soustředit a zásadně bez brýlí. Zavřete oči a kývejte hlavou – dopředu, dozadu, ze strany na stranu a kolem dokola. Tím si uvolníte ztuhlou krční páteř a necháte oči odpočinout. Intenzivnější uvolnění spodní části krční páteře dosáhnete kroužením ramen. Nejprve směrem dozadu, potom dopředu. Cvičení opakujte alespoň 15x v každém směru.

Samotné cvičení

Očima nahoru a dolů

Pohybujte očima pomalu nahoru (pohled k nebi) a dolů. Zopakujte desetkrát.

Očima do stran

Pohybujte očima z jedné strany na druhou. Hlavu mějte pořád v klidné, přímé poloze. Na každou stranu se dívejte až tak daleko, jak je to možné. Opakujte desetkrát.

Očima do úhlopříčky

Nejdříve pohybujte očima šikmo do levého dolního rohu, poté pravého horního rohu. Opakujte desetkrát.

Kroužení očima

Kružte očima na jednu stranu, opakujte pětkrát a poté na druhou se stejným počtem opakování.

Abeceda

Několikrát opište očima do prostoru před sebou velké tiskací H. Pohyb začněte vlevo dole a končete vpravo dole. Obdobně postupujte i v případě písmena A.

Obálka

Tento cvik je založen na opisování tvaru poštovní obálky. Nejprve se podívejte očima co nejvíce nahoru doleva, pak doprava dolů, doprava nahoru a nakonec doleva dolů. Jako při všech cvicích se snažte pohybovat pouze očima, hlava zůstává na místě. Po několika opakováních změňte směr pohybu očí a začněte vlevo dole.

Hodiny

Zavřete oči a představte si, že před sebou vidíte obrovský hodinový ciferník. Pomalu pohybujte očima, jako byste se dívali na jednotlivé číslice. Cvičení provádějte nejprve po směru hodinových ručiček, potom opačně.

Ostření

Natáhněte před sebe ruku, ve které držíte svisle tužku. Zaostřete na horní konec tužky a ruku pomalu přibližujte. Pořád mějte zaostřeno na tužku. Obdobně můžete pohledem přecházet z tužky vzdálené od očí asi třicet centimetrů na libovolný předmět ve větší vzdálenosti (nejméně pět metrů), například strom za oknem. Zaostřete oko na tužku, pak na vzdálený předmět. Vše desetkrát opakujte. Potom na několik vteřin zavřete oči a proveďte celý postup ještě jednou. Cvičení provádějte rychle, ale důkladně, aby si oční bulva i čočka na podobnou činnost zvykaly.

Po cvičení

Na závěr celého cvičení nezapomeňte oči opět uvolnit. Přiložte na ně dlaně tak, aby oči zakrývaly, ale nedotýkaly se jich. Ujistěte se, že nikudy neprochází světlo. Snažte se myslet na pozitivní události a maximálně se uvolnit. Toto cvičení by mělo trvat alespoň tři minuty.

14. 4. 2015 Optika 24

3 Responses to “Oční jóga”

  1. Petra says:

    Zajímavý článek, zajímavé cvičení. Unavené oči od počítače mívám často a tato jóga je jednoduchá a srozumitelná a pomáhá mi. Děkuji, Petra

  2. Jana says:

    to Petra: zkoušela jsi to? jak dlouho to cvičíš? Přijde mi to strašně komplikovaný. 🙁 Chtěla bych to vyzkoušet, ale moc tomu nevěřím…

  3. Petra says:

    Jj zkoušela, nejtěžší je si na to vzpomenout dřív, než tě oči začnou bolet. Cvičím takhle každý den a už jsem nakazila kolegyni 😀